Forretningsideen forteller hva bedriften skal gjøre, og forretningsmodellen forteller hvordan bedriften skal gjennomføre det i praksis.
Det finnes flere fremgangsmåter for å utvikle forretningsmodeller. Her er en metode vi har god erfaring med:
Business Model Canvas er et verktøy utviklet av Alexander Osterwalder. Verktøyet er et rammeverk som består av ni byggeklosser.
De hjelper deg å kartlegge kundesegmenter, verdiløfte, kanaler, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviteter, partnere og kostnader.
•Forretningsmodellen defineres ofte som hvordan bedriften skaper, leverer og kaprer verdi
•Kjernen i forretningsmodellen er verdiforslaget, hva er det vi leverer av verdi til kunden?
•Gjennom verdiforslaget vil kunden gi tilbakemelding på hvor verdifullt forslaget er basert på sin betalingsvilje
•Samme produkt/tjeneste introdusert i samme marked med ulik forretningsmodell vil gi ulik avkastning
•De fleste bedrifter eksperimenterer i liten grad med sine forretningsmodeller da dette blir sett på som komplekst og utfordrende
•Gjennom endringer i hvordan man skaper og leverer produkter vil det også fremtvinge seg nye måter å kapre verdi på.
•Digitalisering er ofte et eksempel som fremtvinger tanker om hvor man skaper verdi og hvem som skal betale for den med hvilken verdi
•Det er en rekke produkter og tjenester som har fremtvunget nye forretningsmodeller ;søke motorer, digitale apper, skytjenester, leveranse og betaling formusikktjenester, delingsøkonomi, tjenestifisering, bærekraft osv.