Design Thinking som innovasjonsmetodikk

Brukersentrert innovasjon er en menneskeorientert måte å jobbe med innovasjon og utvikling. Den kobler en analytisk tilnærming med intuisjon og kreativitet. Ved å orientere seg rundt mennesket løser brukersentrert innovasjon problemer og skaper nye løsninger.

Design thinking er en brukerorientert og prototypedrevet metodikk som plasserer brukerne og deres behov i sentrum når nye løsninger blir utviklet.

Tradisjonelt har nye løsninger blitt utviklet med utgangspunkt i en idè eller et ønske fra en bedrift. I design thinking snur vi på dette og utvikler nye løsninger med utgangspunkt i det reelle behovet til brukerne.

I design thinking jobber vi kreativt med design, teknologi og økonomi i tverrfaglige team for å sikre best mulig resultat. Vi ønsker å forstå brukerne for å passe på antagelser ikke kommer i veien for deres behov og ønsker, det gjør vi ved å involvere dem i utviklingsprosessen.

Når vi utvikler nye løsninger bruker vi mye tid på å kartlegge og forstå de som faktisk skal bruke løsningen. Vi låser oss ikke inne på et møterom og prater oss frem til en ferdig løsning – vi går ut og snakker med folk, vi utfordrer antagelser og redefinerer problemer slik at vi kan lage et produkt som både fyller bedriftens forretningsmål og brukernes behov.

Empatisering

Mange går i fellen ved at de antar at de allerede har svaret før de har begynt. En god forståelse av brukernes behov er selve fundamentet i utviklingsarbeidet.

Definere

Videfinerer brukernes behov, utfordringene deres og bruker innsikten vi samler inn til å gi et konkret beslutningsgrunnlag for alt videre arbeid.

Idegenerere

Etter at vi har fått en forståelse for brukernes behov og definert problemstillinger som skal løses, setter vi i gang med å jobbe frem gode ideer og finne smarte løsninger.

Prototyping

De beste ideene blir til prototyper, slik at vi kan sette ideene ut i praksis.

Vi tester, eksperimenterer og avdekker utfordringer og gode løsninger.

Test

Løsningen blir implementert, men arbeidet stopper ikke der.

Kontinuerlig analyse og optimalisering må til for at resultatet skal gå fra bra til best.

Kontakt

Ragna Brenne Bjerkeset

Ragna Brenne Bjerkeset

Prosessleder/Forretningsutvikler
952 52 352ragna@protomore.noLinkedIn-profil
Sjur Vindal

Sjur Vindal

Forretningsutvikler
905 38 436sjur@protomore.noLinkedIn-profil

Aktuelle arrangementer

No items found.

Relaterte tjenester

No items found.

Relaterte nyheter

No items found.

Få nyheter fra ProtoMore

Tusen takk for at du meldte deg på vårt nyhetsbrev!
Beklager. Noe gikk galt ved innsendelsen. Vennligst prøv igjen.